Welk team heeft als eerst alle memorykaartjes juist gecombineerd?
Speluitleg
Je legt twee memoryspellen klaar op de grond of op een matje. Je zet twee pionnen ongeveer 5 meter er vanaf (afstand mag je ook zelf bepalen). De eerste speler rent van de pion naar het memoryspel. Hij of zij draait 2 kaartjes om en rent vervolgens terug naar de pion. Het spel is afgelopen, wanneer één van de teams alle kaarten juist gecombineerd heeft.
Regels
(Memory) Zijn de 2 kaartjes hetzelfde? Dan neemt hij de kaartjes mee terug naar de pion.
(Memory) Zijn de 2 kaartjes verschillend? Dan draait hij de kaartjes weer terug.
De volgende speler mag als degene voor hem terug bij de pion is.
Uitbreiding
Nummer estafette: Je kunt speelkaarten gebruiken of zelf briefjes maken met nummers. Je legt de speelkaarten 1 t/m 10 gehusseld op zijn kop (je kan ook de briefjes gebruiken en pionnen erover zetten). Vanaf de pion ren je naar de kaarten (of de pionnen). Je draait de kaart om (of je trekt de pion omhoog), ligt daar een 1? Dan neem je die mee en zoekt de volgende speler naar nummer 2. Ligt daar geen 1? Dan draai je de kaart weer om (of zet de pion terug) en rent weer terug. Het spel is afgelopen als nummers 1 t/m 10 zijn gevonden op volgorde.
Mastermind estafette: (Groep 5 t/m 8, minimaal 2 spelers) Er staat 1 speler achter de kast met 4 of 5 kleuren hoedjes. Die speler mag zelf een volgorde verzinnen en legt deze achter de kast, dat is de code. De speler achter de pion rent naar de kast en legt de hoedjes op de kast in een volgorde. De speler achter de kast zegt hoeveel er goed staan, maar niet welke. De speler rent terug naar de pion. De volgende speler mag nu proberen de code te kraken.
Belangrijke informatie
Dit spel kan het beste op een derde van de zaal gespeeld worden.